Maalausmatka katikan kanjoniin
Ulkoilmamaalaus tarjoaa mahdollisuuden avartaa omaa taiteellista tekemistä. Teimme mieheni Tuomaksen kanssa kesällä päivämatkan Katikan kanjoniin, joka on osa Kauhaneva-Pohjankankaan kansallispuistoa.
Alueen erikoisuus on veden uurtama, paikoin jopa 20 metriä syvä rotko. Rotkon pohjalla virtaa kirkasvetinen luoma.
Pakkasimme reppumme ja suuntasimme kanjoniin. Mukaan otettiin evästä (laavu lähellä!) sekä tietenkin maalaustarvikkeet.
Hyödylliset tarvikkeet
Oma maalaustelineeni, jota nykyään käytän ulkona, on New Waven u.go -teline. Tai tarkemmin sanottuna taitettava maalauslaatikko lisävarusteineen. Jos olet kiinnostunut ulkoilmamaalauksesta, voin suositella sinulle kyseisiä tarvikkeita. Laatikko ja jalusta ovat hieman tyyriit, mutta ehdottomasti hintansa arvoiset.
Maisemat Katikan kanjonissa ovat upeat – sijaintiin nähden jopa erikoiset. Tunnelma on omanlaisensa ja hienoista kohdista oli oikea runsaudenpula.
Teimme paikan päällä tutkielmia ja luonnoksia. Tavoite oli painaa maisemat ja tunnelma mieleen niin hyvin, kuin mahdollista. Muistia tukemaan otimme myös ison kasan valokuvia ja videoita. Seuraavassa kuvassa näet näppärän pikku työkalun, joka kulkee aina mukanani silloin, kun olen etsimässä inspiraatiota teoksilleni luonnosta.
Säädettävän ikkunan englanninkielinen nimi on view catcher, eli “näkymän sieppaaja”. Kapistuksella voi nimensä mukaisesti kaapata näkymiä, mikä auttaa varsin paljon teoksen suunnittelussa.
Teoksen sommittelu
Kun pääsimme kotiin, aloin työstää kuvamateriaalia, jota paikan päältä kertyi. Halusin maalata teoksen, jossa vesi valuu kivikkoista uomaa pitkin alaspäin. Tavoitteeni oli luoda helppolukuinen ja kiinnostava kuva, johon olisin onnistunut vangitsemaan paikan erikoisen tunnelman.
Ensimmäisten vetojen jälkeen maalaus näytti tältä:
Kun maisemamaalari maalaa lopullista teosta, hänen on usein viisainta irrottautua niistä asetteluista, joita maisema tai siitä otetut valokuvat tarjoilevat. Usein on nimittäin niin, että luonto on huono sommittelija, ja paraskaan valokuva ei yleensä toimi mallikuvana sellaisenaan.
Luonto tarjoaa tietenkin aivan ylivertaisen lähtökohdan teokselle, mutta jos maisemassa on samankokoisia puita vieri vieressä tai valo tulee näkymään häiritsevästi, kannattaa käyttää taiteilijan vapauksia ja muokata sommittelusta harmonisempi ja kiinnostavampi. Tarkoitushan ei ole kopioida valokuvaa tai pyrkiä jäljentämään jotakin tiettyä näkymää sataprosenttisen tarkasti, vaan pikemminkin pyrkiä luomaan hieno ja puhutteleva teos. Hyvän maalauksen on tarkoitus ilmentää paikan tunnelmaa ja koskettaa katsojaa. Se, onko jokin kivenmurikka tai puunrunko millilleen oikeassa kohdassa verrattuna alkuperäiseen näkymään, on todellakin toissijaista.
Teoksen valmistuminen
Maalasin teoksen öljyväreillä kangaspahvipohjalle. Rakensin kuvaa lisäämällä useita läpikuultavia kerroksia, joiden avulla sain luotua teokseen valon kajastuksen tunnelmaa. Halusin säilyttää teokseen maalauksellista jälkeä, joka on tyypillistä taiteelleni.
Tässä näet kuvan kolmannen värikerroksen jälkeen:
Koen hyödylliseksi haudutella teoksiani eri kerrosten välillä ja ennen viimeistelyä pitkäänkin. Jos hätäilisi, teoksen voisi jo julistaa valmiiksi. Jos taas on rehellinen itselleen, teosta voisi myös jatkaa. Mistä sitten tietää, että teos on valmis? Olen löytänyt kysymykseen toimivan periaatteen, jota noudatin tämänkin kuvan kohdalla. Periaate kuuluu tähän tapaan: Jos suunnittelemani muutokset vievät kuvaa aidosti eteenpäin, teosta kannattaa vielä jatkaa. Jos sen sijaan en ihan oikeasti enää tiedä, miten voisin parantaa kuvaa tai jos muutokset veisivät teosta pikemminkin taaksepäin, teos on valmis.
Tässä siis lopullinen työ – toivottavasti pidät siitä!
Katikan kanjoni
41 x 30 cm
Öljy kankaalle
printtejä saatavilla
Originelli maalaus on jo myyty, mutta päätin laittaa Katikan kanjoni -teoksesta julistetta myyntiin. Löydät kaikki myynnissä olevat julisteet teoskaupastani.
Luontoterveisin,
Liisa