Pastellimaalauksen erityispiirteitä

Mikä tekee pastellimaalauksesta erityistä? Pastellimaalaukseen liittyy muutamia erityispiirteitä, jotka ovat ominaisia tälle nimenomaiselle tekniikalle. Jos et ole maalannut kuivapastelleilla aiemmin, tämä juttu auttaa sinua pääsemään jyvälle, mistä tässä tekniikassa on kyse.

Pastellimaalaukset tehdään karhealle pinnalle

Jotta pastellit tarttuvat alustaan ihanteellisesti, on alustan oltava karhea. Pastellimaalaukseen tarkoitetut paperit ja pohjat on valmistettu tätä piirrettä silmälläpitäen. Pastellit toki tarttuvat jonkin verran myös sileämmille papereille, mutta pastellitöitä ei kannata alkaa tehdä tavallisille papereille, koska tavallisella paperilla pastellia ei pysty lisäämään kerroksittain.

Pastellimaalauksen paperit

Hyvä pastellimaalauksen paperi tai alusta onkin sellainen, joka kykenee vastaanottamaan pastellia useita kerroksia. Pohja vaikuttaa todella paljon teoksen lopputulokseen. Kuvassa näet Cansonin Mi-Teintes Touch -paperin. Tämän paperin pinta on hiekkapaperimainen, minkä ansiosta väriä pystyy lisäämään useita kerroksia.

Kuivapastellit pölyävät

Pastellimaalausten tekeminen on enemmän tai vähemmän sotkuista puuhaa. Pastelleista lähtee reilusti irtopölyä, kun niillä maalataan. Pastellityöt tehdään karhealle alustalle, koska karheus saa värin tarttumaan maalattavalle pohjalle. Paperin tai levyn karheus aikaansaa kuitenkin sen, että pölyä syntyy.

Pölyä syntyy sitä enemmän, mitä pehmeämmillä pastelleilla maalaat ja mitä karheampi alustasi on. Pölyn syntyminen on täysin normaalia ja kuuluu asiaan. Maalaamisesta syntyvä pöly on kuitenkin sen verran raskasta, että se putoilee pääsääntöisesti suoraan alaspäin, eikä jää ilmaan leijumaan.

Kuivapastelleista irtoaa pölyä, joka varisee maalaustelineeseen, pöydälle, pastellien päälle, lattialle...


Kun teet pastellimaalauksia, järjestele tila niin, että voit helposti pyyhkiä putoilleen pölyn maalauksen alta. Jos pidät maalaustasi maalaustelineessä, jossa on koko maalauksen levyinen tuki, suurin osa pölystä jää siihen. Osa pölystä päätyy usein myös pöydälle tai lattialle. Maalaustelineestä pöly on helppo pyyhkiä kostealla rätillä ja jos vältät pöytäliinoja ja mattoja, sinun ei tarvitse murehtia siitä, että väripigmentit leijailevat sotkemaan kotisi tekstiilit.

Pastellimaalauksesta syntynyt pöly kannattaa siivota heti maalaamisen jälkeen, sillä muutoin se kulkeutuu helposti sotkemaan paikkoja käsien ja tavaroiden liikuttamisen välityksellä. Pastellimaalauksen pölyisyys on kuitenkin helposti hallittava asia ja pastellimaalauksia voi hyvin tehdä omassa kodissa.

Pastellimaalaukset eivät kuivu tai kiinnity

Ehkä tärkein pastellimaalauksen ominaispiirre on se, että maalausjälki ei koskaan kuivu eivätkä pigmentit kiinnity. Esimerkiksi akryyli- ja öljymaalauksessa maalit kuivuvat lopulta täydellisesti, mikä mahdollistaa sen, että valmista teosta on mahdollista pyyhkiä vaikka kostealla rätillä, eikä teos vaurioidu. Näin ei ole pastellimaalausten kohdalla. Väri pysyy kuivana ja pölyisenä senkin jälkeen, kun teos on valmis.

Jos valmista pastellityötä koskettaa, väri jää sormiin.

Tämä tarkoittaa sitä, että valmiita teoksia on käsiteltävä erityisellä varovaisuudella. Jos teoksen pintaan koskee, väri jää sormiin. Jos teos tipahtaa lattialle (kuten itselleni on käynyt muutamia kertoja), teoksesta katoaa paljon väriä pastellipölyn muodossa.

Koska pastelliteokset ovat niin hauraita, säilytä teoksiasi kuivassa paikassa, jossa ne saavat levätä rauhassa. Paras tapa säilöä pastelliteokset on pinota ne päällekkäin niin, että välissä on jokin happovapaa ja sileä paperi, johon pastelli ei tartu ja joka ei sähköisty. Erinomainen paperi tähän tarkoitukseen on niin sanottu Glassine-suojapaperi. Glassine-paperia saa esimerkiksi Temperan verkkokaupasta Suomesta sekä Jacson's Artista Briteistä.

Kun haluat kehystää pastellimaalauksen, kehystä se lasin alle. Näin teos on suojassa pölyltä eikä sinun tarvitse varoa, että joku koskee teokseen ja se menee pilalle.

Rentoa ja vapauttavaa

Jos pastellimaalaukseen liittyvät piirteet saavat koko homman kuulostamaan liian vaivalloiselta ja varovaisuutta vaativalta, ymmärrän sinua. Tosiasia on kuitenkin se, että pastellimaalaus on erittäin rentohenkistä puuhaa, joka ihanuudessaan vie maalarin mennessään.

Pastellitankojen kanssa on todella mukava työskennellä, koska niiden kanssa ei tarvitse käyttää liuottimia (kuten öljymaalauksessa), eivätkä värit kuivu saman tien käyttökelvottomiksi (kuten akryylimaalauksessa). Maalaaminen on palkitsevaa ja teokset onnistuvat helposti sen takia, että pastellimaalauksessa työtä on mahdollista korjailla ja maalata uutta väriä edellisen päälle. Pastellit voi jättää pöydälle ja jatkaa myöhemmin siitä, mihin edellisellä kerralla jäi. Koska teokset eivät kuivu tai kiinnity, teosta voi jatkaa eteenpäin juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Ja vaikka valmiita teoksia pitääkin käsitellä varoen, eivät ne silti heti tuhoudu, vaikka paidanhelma hieman koskisi teoksen pintaa.

Itse pidän pastellimaalauksesta todella paljon ja koen sen todella virkistäväksi ja rentouttavaksi tavaksi tehdä taidetta. Minusta on ihanaa, että voin ottaa laatikollisen pastellitankoja esiin ja alkaa maalata saman tien.

Maalausterveisin,

Liisa


Hei olen Liisa, kuvataiteilija ja Taidekoulu Tuimalan perustaja ja opettaja.


Katso myynnissä olevat teokseni teoskaupasta täältä >


Liity maalauskursseilleni Taidekoulu Tuimalassa täällä >

Edellinen
Edellinen

Maalausmatka katikan kanjoniin

Seuraava
Seuraava

Mitä eroa on Mars Blackilla, Ivory Blackilla ja Payne's Graylla?